RSS: Vše - Mimo mísu



České vyhledávače a Google Analytics

27. 11. 2007, 22:22:14,Mimo mísu,

Google Analytics je bezplatný a velmi populární nástroj na sledování statistik návštěvnosti webových serverů. Umožňuje mimo jiné zjistit, odkud k Vám uživatelé přicházejí. Může to být přímým zadáním adresy do prohlížeče, kliknutím na položku oblíbené, z jiné (tzv. referenční stránky) anebo z vyhledávače. V tomto případě se dozvíme i o který vyhledávač konkrétně se jednalo. Pro našince je ovšem trochu nepříjemný fakt, že si z těch českých znají Google Analytics pouze seznam. A co s tím můžeme udělat?

Google Analytics

Prvním problémem je to, že Google Analytics některé české vyhledávače chybně rozpoznává jako vyhledávač search.com. Je to dáno tím, že výsledky zobrazují na adresách, které obsahují řetězec "search" (například "http://search.atlas.cz") a to Google Analytics zmate.

Skript urchin.js, který se o sledování statistik stará, totiž obsahuje následující pole s informacemi o vyhledávačích (časem se občas mění):

_uOsr[0]="google";	_uOkw[0]="q";
_uOsr[1]="yahoo"; _uOkw[1]="p";
_uOsr[2]="msn"; _uOkw[2]="q";
_uOsr[3]="aol"; _uOkw[3]="query";
_uOsr[4]="aol"; _uOkw[4]="encquery";
_uOsr[5]="lycos"; _uOkw[5]="query";
_uOsr[6]="ask"; _uOkw[6]="q";
_uOsr[7]="altavista"; _uOkw[7]="q";
_uOsr[8]="netscape"; _uOkw[8]="query";
_uOsr[9]="cnn"; _uOkw[9]="query";
_uOsr[10]="looksmart"; _uOkw[10]="qt";
_uOsr[11]="about"; _uOkw[11]="terms";
_uOsr[12]="mamma"; _uOkw[12]="query";
_uOsr[13]="alltheweb"; _uOkw[13]="q";
_uOsr[14]="gigablast"; _uOkw[14]="q";
_uOsr[15]="voila"; _uOkw[15]="rdata";
_uOsr[16]="virgilio"; _uOkw[16]="qs";
_uOsr[17]="live"; _uOkw[17]="q";
_uOsr[18]="baidu"; _uOkw[18]="wd";
_uOsr[19]="alice"; _uOkw[19]="qs";
_uOsr[20]="yandex"; _uOkw[20]="text";
_uOsr[21]="najdi"; _uOkw[21]="q";
_uOsr[22]="aol"; _uOkw[22]="q";
_uOsr[23]="club-internet"; _uOkw[23]="q";
_uOsr[24]="mama"; _uOkw[24]="query";
_uOsr[25]="seznam"; _uOkw[25]="q";
_uOsr[26]="search"; _uOkw[26]="q";
_uOsr[27]="szukaj"; _uOkw[27]="szukaj";
_uOsr[28]="szukaj"; _uOkw[28]="qt";
_uOsr[29]="netsprint"; _uOkw[29]="q";
_uOsr[30]="google.interia"; _uOkw[30]="q";
_uOsr[31]="szukacz"; _uOkw[31]="q";
_uOsr[32]="yam"; _uOkw[32]="k";
_uOsr[33]="pchome"; _uOkw[33]="q";

Při určení vyhledávače Google Analytics pak prostě postupně hledá řetězce z pole _uOsr v odkazovaném URL (druhé pole potom uchovává informaci o parametru, který obsahuje vyhledávaný řetězec). Náš první problém tedy můžeme snadno odstranit tím, že příslušný řetězec změníme ze "search" na "search.com". Pokud tedy máme původní vkládaný kód v podobě

<script src="http://www.google-analytics.com/urchin.js" type="text/javascript"></script>
<script type="text/javascript">
_uacct = "UA-XXXXXXX-X";
urchinTracker();
</script>

změní se po úpravě na

<script src="http://www.google-analytics.com/urchin.js" type="text/javascript"></script>
<script type="text/javascript">
_uacct = "UA-XXXXXXX-X";
_uOsr[26]="search.com"; _uOkw[26]="q";
urchinTracker();
</script>

Doplnit zbývající české vyhledáváče je potom už relativně snadné. Ještě si dovolím upozornit na fakt, že Google čas od času mění pořadí vyhledávačů v poli, takže na ně moc nespoléhejte. Lépe je vymyslet něco trochu flexibilnějšího; dávám k dobru malý příklad:

<script src="http://www.google-analytics.com/urchin.js" type="text/javascript"></script>
<script type="text/javascript">
_uacct = "UA-XXXXXXX-X";
_uOsr[26]="search.com"; _uOkw[26]="q";
var len = _uOsr.length;
_uOsr[len]="volny.cz"; _uOkw[len]="search";
_uOsr[len+1]="centrum.cz"; _uOkw[len+1]="q";
_uOsr[len+2]="jyxo.cz"; _uOkw[len+2]="s";
_uOsr[len+3]="atlas.cz"; _uOkw[len+3]="q";
_uOsr[len+4]="zoohoo.cz"; _uOkw[len+4]="q";
_uOsr[len+5]="tiscali.cz"; _uOkw[len+5]="query";
_uOsr[len+6]="1.cz"; _uOkw[len+6]="q";
urchinTracker();
</script>

Autor: Pavel Šindelka

Komentáře


[1] (Secret G.) - 01. 01. 2008, 18:18:58
Hm skvělá věc Google Analitics a co ty fámy, že Google pomocí těcto a jiných svých skvělých služeb sleduje webmastery ? Slyšel jsem už o tomto hodně zajímavých a pro webmastery né dobrých věcí, jakože dokonce, naindexuje-li Google robot více stránek od stejného autora posune je brutálně dolu na pozicích ve vyhledáváčích. Asi zůstanu raději u svých hodně vydřených a né tak svěle vypadajících a neucelených, ale stejně efektivních vlastních analýz a nebo maximálně Awastu...he he !
Nevím nejsem žádný "renomovaný profesionál".
[2] (Pavel Šindelka) - 02. 01. 2008, 22:26:53
Google Analytics jsou výborné hlavně proto, že vám umožní zachovat kontinuitu statistik i po přesunu na jiný hosting, že jsou snadno ovladatelné a přehledné i pro laiky a že vám umožňují sledovat související data z ostatních Google služeb (vyhledávač, Google Reader, atp.).

Samozřejmě téměř každý hosting nabízí vlastní "serverové" statistiky, které mohou posloužit velice podobně. Osobně preferuji obě možnosti najednou :)

S údajným znevýhodňováním stránek stejného autora nemám žádné zkušenosti, a to i přes to, že jich pod svým účtem na GA mám hned několik. Nemůžete prozradit, kde jste se to doslechl?
[3] (vcielkaisr) - 10. 01. 2008, 01:09:54
Ahoj mne osobne sa google analitics veľmi páči hoci som len obyčajný amatér v práci s mojou webovou stránkou a rada sa pozriem na analízu s ktorej krajiny kolko prišlo navštevníkov tak isto krote stranky boli pozrete a čo vlastne zaujalo ludí ktorý chodia na môj web ;)

Komentovat


Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat