RSS: Vše - Teamworking



Noví zaměstnanci

13. 08. 2008, 13:25:20,Teamworking,

Nabírání nových zaměstnanců a zejména pak jejich zapracování do stávajícího kolektivu je jedním z nejtěžších problémů, se kterými se firmy odedávna potýkají. Když je zapotřebí nahradit odcházející pracovníky anebo rozšířit pracovní tým tak, aby byl schopen zvládat neustále narůstající kvantum práce, HR manažer musí roztočit kolotoč shánění vhodných kandidátů a pořádání přijímacích pohovorů. Rozhodně to není nic snadného a v okamžiku, kdy je tento několikatýdenní maraton u konce a zítra má nastoupit ten jeden (příp. dva, tři) vyvolený a pečlivě vybraný nový pracovník, má většina lidí tendenci si zhluboka oddechnout a oslavit konečný úspěch. To je ale obrovská chyba! Přijetím nového pracovníka ta pravá práce teprve začíná.

Proces adaptace

Začlenit nováčka do kolektivu, "nakazit" ho firemní kulturou, pomoci mu najít své místo a v neposlední řadě ho co nejrychleji zaučit i profesně - to jsou hlavní úkoly pro člověka, který má ve firmě personální záležitosti na starosti. Tato adaptace na novou práci a nové prostředí se víceméně opakuje s každým novým pracovníkem - měli bychom si tedy uvědomit, že se jedná o proces. Proces, který je možné podpořit i zefektivnit a u kterého je možné do značné míry řídit rizika a učit se z předchozích chyb.

Vlastní konkrétní podoba adaptace, její rozsah a míra formálnosti se samozřejmě může lišit. Těžko můžeme očekávat, že tento proces bude probíhat v malé lokální firmičce o pěti zaměstnancích totožně jako v obrovské nadnárodní korporaci. Základní principy jsou však velice podobné a také konečný cíl - maximalizovat pravděpodobnost úspěšného zapracování nového zaměstnance - je vždy tentýž. Každý nábor nováčků totiž přináší firmě nemalé náklady a je skutečně smutné, když tyto vynaložené prostředky přijdou vniveč. A několik tipů, které tomu lze předejít, se pokusím zmínit v tomto článku.

Šťastní zaměstnanci

První den

První den v novém zaměstnání je vždycky obtížný. Je třeba vstřebat obrovské množství nových informací, poznat hodně lidí, se kterými budeme muset další roky pracovat, zajistit si pracovní pomůcky a v neposlední řadě získat důležité konkrétní poznatky o vlastní pracovní náplni. A jak to tedy můžeme nováčkovi ulehčit?

Pracovní kolektiv

Je skutečně velice důležité s nováčkem obejít firmu a představit ho všem pracovníkům, se kterými přijde do styku. Jednak mu to usnadní další komunikaci a jednak si už podle způsobu vzájemného představení může udělat hrubý obrázek o tom, jak se ke komu chovat. Je zkrátka zapotřebí ho na nový kolektiv připravit, a stejně tak i připravit stávající kolektiv na něj. Možná se to zdá samozřejmé, ale ve spoustě firem se na to pro jiné (zdánlivě podstatnější) povinnosti často zapomíná.

Písemné materiály

Existuje obrovská spousta informací, které je potřeba nováčkovi předat. V naprosté většině případů probíhá toto předání pouze ústně a v den nástupu - a to rozhodně není ten nejlepší způsob, jak to udělat. Jednak je pak snadné na něco podstatného zapomenout a jednak je dost pravděpodobné, že si nový pracovník prostě všechno nezapamatuje. Mnohem lepším řešením je sepsat všechno důležité (a tím nemyslím pouze pracovní záležitosti, ale například i základní informace o tom, kam se obvykle chodí na oběd, nebo že se každé druhé pondělí v měsíci chodí hromadně do hospody) písemně a vytvořit tak jakousi "Příručku nového zaměstnance". Tento přístup k problému odstraňuje většinu dříve zmíněných potíží a navíc nám ještě dává k dobru možnost snadno předat většinu informací nováčkovi předem. Ten se pak může na svůj první den v nové práci lépe připravit a zároveň se ke všem informacím může vrátit i kdykoliv později (kdy už mu je trapné se na tyto věci ptát). Samozřejmě je i pak vhodné alespoň to nejpodstatnější vypíchnout při nástupu ústně, ale riziko, že dojde k nedorozumění, se tím podstatně sníží.

Pracovní prostředí

Mentor musí být zaměstnanci oporouJe příšerným plýtváním (a také velmi špatnou vizitkou zaměstnavatele), když nemá nově přijatý zaměstnanec připravené své pracovní místo a všechny prostředky, které ke své práci potřebuje. Velmi často jsem se ve svém okolí setkal s tím, že programátor čekal týden na svůj počítač, obchodník na mobil nebo kdokoliv na přístupové heslo na firemní intranet. Ještě o řád horší je potom situace, kdy pro nového zaměstnance není ani připraveno pracovní místo. Je skutečně velmi deprimující sedět někde na chodbě a čekat několik dní, než se budu moci alespoň posadit mezi své kolegy! Vždyť jen skutečně výjimečně dochází k přijetí nováčka ze dne na den a v naprosté většině případů má firma dostatek času všechny tyto záležitosti vyřídit ještě PŘED dnem nástupu. Podle mého názoru je po předběžných přípravách v možnostech libovolně velké organizace přidělit všechny pracovní pomůcky, přístupy, účty a podobné důležité věci během jednoho dne. Nechte nováčka soustředit se na podstatnější věci!

Mentor

Nový zaměstnanec bude mít v nejbližších několika týdnech mnoho otázek, na které bude chtít slyšet odpověď. Bohužel, většina jeho zkušenějších kolegů je neustálena tolik zaneprázdněna důležitými úkoly, že nemají čas ani chuť mu odpovídat. V lepším případě se nováček cítí mizerně, protože tuší, že svými naivními otázkami ostatní otravuje, v tom horším je přímo odbyt. Obě dvě varianty ale končí stejně - nováček se přestane ptát a něco pokazí. Je proto více než vhodné určit jednoho zkušenějšího zaměstnance, který se pro nováčka stane jakýmsi mentorem, rádcem. Nový zaměstnanec bude vědět, na koho se může obracet, a pro mentora bude odpovídání na jeho dotazy součástí pracovní náplně (může být motivován i finančně). Tento model se v praxi velmi osvědčil a může přerůst i v oboustranně výhodnou práci v tandemu.

Jaké máte zkušenosti s adaptací (a pozorností, jaké jim vedení firem věnuje) vy? Máte nějaké další tipy na to, jak celý proces vylepšit?

Autor: Pavel Šindelka

Komentáře


[1] (Nepovedený) - 13. 08. 2008, 14:01:10
Souhlasím s článkem. Nejdůležitější je podle mě právě to představení kolegům a začlenění do kolektivu. Tzn. vzít na oběd, vzít na schůzku, občas navštívit v kanceláři, atp. Má to velký vliv na úspěšnou a především rychlou adaptaci v nové firmě!
[2] (Michal Horák) - 13. 08. 2008, 14:53:02
Díky za pěkný článek. Ujistil mne, že ve firmě máme tento proces dobře zaběhlý a zapracování nových kolegů probíhá v pohodě a bez problémů ;-)
[3] (evzen rejfir) - 13. 08. 2008, 15:26:13
wow, jsi se dal na HR ... Z jake zkusenosti konkretne cerpas ? :-) Jinak z uvedenych bodu je podle me nejdulezitejsi (a zpravidla nejvice podcenovany) "mentor". Ostatni jsou spis jen podpurne prostredky, ktere lze jednoduse vyresit kombinaci intranetu, rychleho zacleneni mezi kolegy a "neformalniho prijeti".
[4] (Jindra) - 13. 08. 2008, 17:18:07
Ad mentor: mentor musi dostat sanci se novackovi venovat - t.j. neni vhodny clovek ktery je na pristi mesic vytizen na 150 %..... Navic mentor by si mel pred nastupem novacka pripravit materialy, aby je nesepisoval pred sedicim-cekajicim novackem.....
Ad predstavovani - pokud je ve firme vic nez 5 lidi, nema novacek sanci si vsechny zapamatovat (nekdo mozna jo, ja treba ne). Je dobre mit nekde umisten seznam lidi i s fotkami a jmeny, at ma novacek kam sahnout. Pripadne to muze ulehcit mentor, kdyz se jednou za par dni, na obede s ostatnimi apod. zepta koho si novacek nepamatuje a pripomene mu jmena....
[5] (Pavel Šindelka) - 13. 08. 2008, 19:29:12
[3] Na HR jsem se, Evžene, nedal :) Ale zajímám se o vedení lidí a řízení týmu, což s touto problematikou dost úzce souvisí. Čerpám ze zkušeností svých i kolegů, a to zejména z Logosu. Ten na adaptaci stojí a padá, ať už se jedná o adaptaci ve společnosti nebo na konkrétním projektu.

[4] Jistě, jak jsem zmínil v článku - pro mentora je nováček náplní práce, tj. počítá se s tím, že určitou část svého úvazku věnuje právě jemu.
[6] (nonsence) - 24. 10. 2008, 20:56:39
souhlasim s clankem, je dobre vedet, kde najdu lopatu, ktere vagony mam vykladat, a ze typek se kterym kourim cigaretu a piju kafe, zasity pred mistrem v kumbale, se menuje petr;-))))

inu brigada v jedne firme:-)

Komentovat


Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat