RSS: Vše - Mimo mísu



Sledování průběhu konverze

12. 02. 2008, 20:49:43,Mimo mísu,

Pojem konverze je v našich končinách již dostatečně známý. Naprostá většina lidí již pochopila, že sledovat konverze má smysl - ať už se jedná o konverzi v tradiční podobě uzavření obchodu nebo třeba o konverzi v podobě přidání komentáře na osobní blog. Sledujeme tedy jejich počet, konverzní poměr či náklady na jednu konverzi. Všechna tato čísla mohou být užitečná. Velmi často se ale zapomíná na to, že ještě mnohem zajímavější je sledovat samotný průběh konverzního procesu (ať už úspěšného nebo ne). Celou myšlenku předvedu na příkladu e-shopu. Mezi zobrazením výsledků ve vyhledávači a potvrzením objednávky (což je konverzní stránka) se nachází poměrně hodně kroků. Konverzní poměr nám například může sdělit, že celým procesem se až k tomuto potvrzení dostane půl procenta zákazníků. Jenže ve kterých krocích zákazníky ztrácíme? Proč přicházíme o 99,5% potenciálních klientů? Na tyto otázky obvykle nemáme odpověď.

Řešením je sledovat průběh jednotlivých konverzních procesů souvisle namísto stylu "start - cíl" (resp. "vyhledání výrazu - potvrzení objednávky"). Jaké výsledky pak můžeme například dostat?
  • Máme velký počet zobrazených stránek ve vyhledávači a málo kliknutí - problém tedy evidentně nastává už v prvním kroku celého procesu. Jeho řešení spočívá ve vhodnějším výběru klíčových slov a změně nadpisu, popisu i textu konverzních stránek. Klasický problém řešený SEO.
  • Dvě třetiny zákazníků opustí proces při přepočítání košíku - tento krok je tedy největší překážkou ke zvýšení konverzí. Je třeba zkontrolovat, zda je přepočítání funkční (zda se občas nevyskytne chyba, která nákupu brání), zda není zdlouhavé (a klienty neotráví) nebo zda se na stránce třeba nenachází něco, co upoutá jejich pozornost natolik, že už se k dokončení objednávky nevrátí (příliš výrazná reklama?).
  • Mnoho lidí si produkty prohlíží, ale málo jich něco koupí - problém může být například v tom, že jsou ke koupi málo nabádáni. Zvýraznění slev, různých akcí atp., popř. mírná úprava designu může leccos napravit.

Podobných příkladů by se samozřejmě našlo mnoho a ještě více by bylo jejich možných řešení. Ale to není to podstatné. To hlavní, co se vám snažím sdělit, je toto:

Je důležité sledovat průběh konverzního procesu, protože jen tak se dozvíte nejen to, že vaše stránky nefungují jako celek, ale také to, kterou jejich část je nutné zlepšit.

A věřte, že úpravy, které po svých zjištěních uděláte, budou často velmi jednoduché a účinné. Budete totiž opravovat ne to, co si myslíte, že nefunguje, ale to, o čem to stoprocentně víte.

Autor: Pavel Šindelka

Komentáře


[1] (Petr Ocásek) - 12. 02. 2008, 22:02:43
Hezké. Pro doplnění problematiky jeden související odkaz: http://blog.h1.cz/konverze-...

Komentovat


Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat