RSS: Vše - Mimo mísu



Tvoříme komunitní web - 1. Motivace

08. 11. 2007, 14:11:31,Mimo mísu,

Vzhledem k vašim ohlasům a názorům (alespoň těm, které se ke mně dostaly), jsem se rozhodl začít psát sérii článků o plánování, tvorbě, řízení a dalším vývoji internetového webu. Nebudu se příliš zaměřovat na technologické detaily (pokud byste snad o něco podobného stáli, mohu se pokusit sepsat něco do jiné sekce), ale pokusím se popsat budování webu hlavně z pohledu "leadera". Tento člověk je v mých očích mladým člověkem, který nemá moc peněz, ale zato má relativně dost času a chuti něco dokázat.

Přestože se zaměřím zejména na komunitní nefiremní weby (pokud chcete vybudovat firemní web, doporučuji sérii článků na serveru H1), věřím, že většina myšlenek a pravidel, která se zde objeví, budou mít obecnou platnost. Doufám, že vám dokažu sdělit alespoň něco ze svých zkušeností a že v diskuzích pod články mi zase vy předáte něco z těch vašich.

Tak s chutí do toho.

"Ahoj, mohl bys mi říct, v jakých programech jsi udělal darkage? Chtěl bych udělat podobnou stránku. Díky"

Možná, že vám výše uvedená věta přijde k smíchu, možná že jste ji už někdy v minulosti sami napsali. Já ji, v různých obměnách, četl snad tisíckrát. A jediné, čím jsem si jistý, je to, že ani jeden z těch, kteří mě takto oslovili, nikdy žádný smysluplný server nevybudoval. Ono totiž nestačí chtít a mít nějaké "programy". Ono to chce nejprve hodně, hodně dlouho přemýšlet. Pak hodně, hodně dlouho mluvit, psát a jednat. A teprve nakonec hodně, hodně dlouho tvořit.

To, co si většina lidí neuvědomuje, je ten fakt, že fungující komunitní web musí být vyvíjen s rozmyslem a s pevnou a jasnou vizí. Je třeba nenechat se příliš strnout počátečním nadšením a postupovat trpělivě, krok po kroku, ke svému cíli.

Paradoxně tento úplně první díl celého seriálu je tím, který by měl odradit největší množství potenciálních budoucích webmasterů od jejich úmyslu. Naprostá většina lidí totiž někdy zatouží "mít svůj vlastní web", tato jejich motivace sama o sobě je však absolutně falešná a nedostatečná. Zkuste si vzít papír s tužkou a zamyslet se nad tím, proč vlastně nový web chcete vybudovat. Sepište si těch pár vět a pak obětujte několik dalších minut tomu, abyste si uvědomili, zda svou ctižádost nemůžete uspokojit nějak jinak a snáze. Také přitom mějte na paměti, že vaše motivace by měla být natolik silná, aby vás u projektu udržela mnoho hodin, které byste jinak strávili se svými blízkými, koníčky nebo v hospodě. Pokusím se to vysvětlit na několika příkladech.

Pokud na svém papírku naleznete něco jako "Chtěl bych udělat svůj web, který bude jako server XXX", "Server XXX mě naštval, jdu si udělat něco svého" nebo "Chci světu dokázat, že umím taky něco udělat/programovat/vést lidi", pokuste se svůj nápad pustit z hlavy. Vždyť také proč několik měsíců či let věnovat téměř veškerý svůj volný čas projektu, jehož výsledek bude v podstatě stejný jako něco, co už teď funguje a co má tedy před vámi výrazný náskok? Tento druh motivace bývá velmi často pouze dočasným záchvěvem, který nám nedá dost síl do těch mnoha stovek hodin tvrdé práce. V tomto případě se raději realizujte na existujících serverech. Zcela určitě je na nich ještě potřeba udělat/vylepšit velkou spoustu věcí a vy se svým nadšením máte reálnou možnost se tam stát administrátory nebo alespoň lidmi, kteří výrazně ovlivní jejich další vývoj.

Jiná situace samozřejmě nastává, pokud před sebou vidíte věty typu "Vím, jak to dělat líp/jinak" nebo "Mám originální nápad, něco takového mi na českém internetu chybí". Pak máte za sebou první krok - ujasnili jste si PROČ to vlastně chcete všechno absolvovat. Gratuluji :) V příštím díle se pokusíme tuto myšlenku ještě dále rozvést a společným úsilím dojít k jasné představě o budoucím dílku, která nám výrazně pomůže při dalším konání.

Autor: Pavel Šindelka

Komentáře


[1] (Kraal) - 08. 11. 2007, 15:10:58
Přesvědčil jsi mě. DamnCage zakládat nebudu. :-)

Nicméně si rád přečtu další díl. Snad bude trošku delší.
[2] (Orcslayer) - 08. 11. 2007, 15:15:54
Pěkný článek. :) *Těší se na další díly.* :)
Jen mi tam možná chybí důraz na to, že motivace není třeba jen na začátku, ale i při průběhu tvorby projektu - tzn. by člověk měl mít kolem sebe skupinu lidí s alespoň podobnou vizí - komunitní projekt bez alespoň nějaké počáteční komunity bude startovat "dosti těžko" (vnesl bych pochyby, zda nastartuje vůbec, ale to bych měl nepodložený tvrzení). :)
[3] (Pavel Šindelka) - 08. 11. 2007, 15:47:51
[1] Asi o něco delší bude, ale ne o mnoho. Přijde mi, že je lepší napsat více kratších textů, než méně dlouhých. Alespoň co se týče prezentace textů na webu :)

[2] K vytváření týmu atp. se dostaneme časem :) Podle mě to jde beztak dělat až ve chvíli, kdy Ty sám víš, co chceš a o co stojíš (což ovšem neznamená, že Tě později ostatní Tvé postoje trochu "nepoupraví" :)).
[4] (kanyapi) - 08. 11. 2007, 16:25:22
Je to impozantní, uvědomit si znovu, že "náš" domácí web má v kákladech zabudovaného člověka, který to, o čem teď píše, fakt udělal.
Pro mě, poletuchu vzdušnou, je jistota jedna z nejdůležitějších a nejnezbytnejších věcí.
člověk může nalít spoustu energie do projektu, ale když tu není nikdo, kdo pořádně ví, co chce, je to energie vylitá do kanálu...
[5] (jilm) - 11. 11. 2007, 21:53:29
Můžu se zeptat, jak na DarkAge participuješ? A jaká byla Tvoje motivace s ní začít a jak se odlišit?
[6] (Pavel Šindelka) - 11. 11. 2007, 22:30:32
[5] Jsem jedním ze zakladatelů, až na některé drobnosti jsem DA naprogramoval, vytvořil jsem pravidla, nastavil systém PJů a stále ho spolu s dalšími adminy vedu.

Ta situace před více než dvěma lety byla trochu složitější, snažil jsem se to trochu osvětlit na své přednášce na letním srazu, ale pokud se mám ve zkratce vyjádřit pouze čistě k problematice v článku zmiňované: O mou motivaci se tehdy postarali hlavně mí přátelé, kterým stejně jako mně chyběl server tohoto typu. Torch, kde jsem v teamu figuroval dříve, v té době výrazně měnil svou tvář a ubíral se směrem, který nám nebyl blízký. IF chybělo pevné vedení. Na ostatních serverech jako Aragorn nebo Abarin na mně chyběla ta správná "domácká" atmosféra. Prostě tam nebyla (nebo jsem ji zkrátka neodhalil) tak silná a celistvá hráčská komunita. Byl jsem přesvědčen o tom, že to dokážu udělat lépe. Že dokážu dotáhnout do konce mou představu u herně-literárním serveru, který bude lidi motivovat k tomu, aby se vzájemně potkávali a chodili spolu do hospody :) Že DA bude spojovat lidi a umožní podobně zaměřeným lidem se poznat a společně bavit. To byla moje prvotní motivace, když jsem tu myšlenku převaloval v hlavě ještě sám za sebe.

Komentovat


Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat